Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/95
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Freitas, Dirce Nei Teixeira de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3189425796248134pt_BR
dc.contributor.referee1Sousa, Sandra Zákia Lian-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1191462823089279pt_BR
dc.contributor.referee2Scaff, Elisângela Alves da Silva-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5361997694984880pt_BR
dc.creatorOvando, Nataly Gomes-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6126683992562542pt_BR
dc.date.accessioned2018-08-08T15:10:54Z-
dc.date.available2018-08-08T15:10:54Z-
dc.date.issued2011-04-14-
dc.identifier.citationOVANDO, Nataly Gomes. A Avaliação na política educacional de municípios sul-mato-grossenses. 2011. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2011.pt_BR
dc.identifier.urihttp://200.129.209.58:8080/handle/prefix/95-
dc.description.abstractThis inquiry looked to know how and for which local authorities incorporate the evaluation in his educational politics, looking to understand the form of appropriation of this tool in the relation with the politics of improvement of the quality of the basic teaching. It disposed of financing of the CAPES/INEP in the context of the Program “Observatory of the Education” linked to the study “Good Results in IDEB: exploratory studies of explicative factors”, carried out by USP/UFGD/UECE. It adopted a Sul-mato-grossense sample of this study been composed of ten municipal school nets in the IDEB 2007 and his mixed methodology. It used bases when they were given principally of the INEP, interviews, observations, documents and questionnaire. The analysis based on educational literature and political science, showed up that: the incorporation of the extern evaluations to the municipal educational politics has been a crescent by means of impulse of the IDEB; the emphasis of the quality definite in the IDEB appears with priority in the politics / management of the nets; the appropriation of the extern evaluation provides with an opportunity for initiatives own to evaluation and initiative of monitoring of the performance of the pupils; the local monitoring can be a competing factor for profits of the nets in the IDEB. there is ended which incorporation / appropriation of the evaluation take place in the active, however reproductive, limited, not always systematic and regular form, aiming at improvement of the quality of the teaching and defense of the municipal autonomy.en
dc.description.resumoEsta pesquisa buscou saber como e para que municípios incorporam a avaliação na sua política educacional, buscando compreender a forma de apropriação dessa ferramenta na relação com a política de melhoria da qualidade do ensino fundamental. Contou com financiamento da CAPES/INEP no âmbito do Programa “Observatório da Educação” vinculada ao estudo “Bons Resultados no IDEB: estudos exploratórios de fatores explicativos”, realizado pela USP/UFGD/UECE. Adotou a amostra sul-mato-grossense desse estudo composta de dez redes escolares municipais destaques no IDEB 2007 e sua metodologia mista. Utilizou bases de dados principalmente do INEP, entrevistas, observações, documentos e questionário. A análise, baseada em literatura educacional e de ciência política, evidenciou que: a incorporação das avaliações externas à política educacional municipal tem sido crescente mediante impulso do IDEB; a ênfase da qualidade expressa no IDEB figura com prioridade na política/gestão das redes; a apropriação da avaliação externa enseja iniciativas próprias de avaliação e iniciativas de monitoramento do desempenho dos alunos; o monitoramento local pode ser fator concorrente para ganhos das redes no IDEB. Conclui-se que incorporação/ apropriação da avaliação ocorrem de forma ativa, porém reprodutora, restrita, nem sempre sistemática e regular, visando melhoria da qualidade do ensino e defesa da autonomia municipal.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Repositorio Institucional (repositorio@ufgd.edu.br) on 2018-08-08T15:10:54Z No. of bitstreams: 1 NatalyGomesOvando.pdf: 1720428 bytes, checksum: cc940e46451b928d17c400e8033d3036 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2018-08-08T15:10:54Z (GMT). No. of bitstreams: 1 NatalyGomesOvando.pdf: 1720428 bytes, checksum: cc940e46451b928d17c400e8033d3036 (MD5) Previous issue date: 2011-04-14en
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Grande Douradospt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFGDpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação - qualidadept_BR
dc.subjectEducational qualityen
dc.subjectEducação básicapt_BR
dc.subjectElementary educationen
dc.subjectAvaliação educacionalpt_BR
dc.subjectEducational assessmenten
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleA Avaliação na política educacional de municípios sul-mato-grossensespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NatalyGomesOvando.pdf1,68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.