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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Ramos, Antônio Daript_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9161455165127469pt_BR
dc.contributor.referee1Colman, Rosa Sebastianapt_BR
dc.contributor.referee2Nunes , Flaviana Gasparottipt_BR
dc.creatorMorales, Geonipt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1450656820635045pt_BR
dc.date.accessioned2025-09-23T19:39:03Zpt_BR
dc.date.available2025-09-23pt_BR
dc.date.available2025-09-23T19:39:03Zpt_BR
dc.date.issued2024-03-01pt_BR
dc.identifier.citationMORALES, Geoni. Guarani Mba’e Teé - Teko Marangatu: a religião dos Guarani da Pirajuí- os impactos do cristianismo na essência da religião tradicional e a sua resistência. 2024. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Territorialidade – Faculdade Intercultural Indígena, Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2024.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/6649pt_BR
dc.description.abstractKo tempiapope, rohai pe mba’e oñemomba’eveva há iporãitereiva umi tapicha Guarani Kuera arandupe. Há’ekuera heko marangatu rehe, ijeroky reheguare, ikatu haguãicha rogueru ñeporandu rupive umi mba’e oñemomba’eguassueteveva rehegua voi, omõimbaiteva jeroky Guarani há teko mbo’epy Guarani kuera haicha. Há mba’e mba’epa ikatu avei nãmoi pe jeroky rehe jehaipy. Há upevagui rohai ñembo’e rehe, porai rehe há jeroky rehe avei. Jehecha há ñemongarai rehegua avei, peva mba’e guassuete, há mba’e rupipa ndojehuvei ko’anga rupi, há mba’epa ojokova chupe, he’ihaicha umi tapicha kuera Guarani Pirajuí pegua. Há’ekuera ohechahaicha rohai niko umi Guarani kuera Pirajuí pegua arandu há kuaápy rupive. Há rohechauka avei ikatu haguãicha ñamombarete há ñamomba’e jey mbegue katupe, avei oñemoi haguã haipype kuatia rehe ikatu haguãicha ojeporu tenondeve umi ipyahuva kuera mbo’ehao rupive avei. Ore niko rohechaukase pe añeteteguava avei pe há’eteévavoi há mba’eguassuha Guarani kuerape voi pe arandu. Roñe’e avei yma umi karai kuera ou ypy ramo ramoguare avei iñarandu kuera reheve há omboguese pe nãnde reko, aiporamo ndaikatui ombogue guarani kuera reko há arandu. Ko anga rupi heta karai reko oike há omokangyse pe jeroky há arandu Guarani, aiporamo oñemombarete gueteri. Ko’anga rupi roñepyru avei rohai petei tei rehe há romboguapy kuatia pe umi mba’eguassueteveva rehe há pe ipahape roha’ã avei ikatunepa jatopa tapé ikatu haguãicha ñamombarete jey tembiapo mbo’epy, mokyre’y rupive, temimbo’e kuera ndive, tapicha Tekoha pegua umi kunã, kuimba’e há ipyahuva kuera há Ojerokyva kuera ndive. Umi guarani oikuaa porãva pe arandu, kuaápy tekoteve ñamombarete há ñamomba’e jevy. Há rogueru avei umi mba’e ojokova há omokangyseva umi teko marangatu anive haguã ojehu ko’ãva mba’e ñande apytepe. Umi ambuekuera arandu rupi ikatu okañy ore arandu, umiva niko iñambue Guarani kuera mba’egui, avei omosarambi arandu ambue há há’ekuera omopeteise, omokañyse Guarani kuera mba’e, oipotante jaipyhy há’ekuera imba’eva hendiekuera. Rohai avei kuatiare, mba’eichaitepa pe jeroky ojehu, oguereko hi’ara ojehu haguã há pe arandu há’ehaicha voi ojehu haguã pe añeteteva rupive, ohechauka haguã imba’eteéte há mba’eichaitepa ojehu há ojejapo. Há ipahape roñe’e michimi rohechaukavo pe tenondevo ikatutapa jajohu tape nãmoñepyru jey há ñamokyre’y jey, nãha’ã jey avei umi arandu tekoha Pirajuí pe.gn
dc.description.resumoNesse trabalho, descrevo os elementos mais importante na cosmologia dos Guarani. Trabalho sobre a sua religião Guarani e abordo sobre os seus principais elementos que a compõem. Relato sobre a reza, o canto, a dança, os benzimentos e sobre o batismo tradicional Guarani, tratando sobre a sua importância e sobre os impactos sofridos ao longo da história pela colonização. Meu foco está na Reserva de Pirajuí. Utilizando as falas das pessoas dessa reserva, coletadas ao longo da investigação, aponto para a possibilidade de revitalizar e valorizar tais práticas, começando pelo registro no papel, ‘kuatia’, para que, futuramente, os dados coletados sejam utilizados pelas escolas e pelos estudantes. Mas, o nosso foco é demonstrar a sua essência e a importância que essa religião possui para os próprios Guarani, apesar do contato com os colonizadores e, hoje em dia, com a intensa entrada dos modos de vida dos brancos na aldeia. Ao final, acenamos para a possibilidade de se achar uma maneira para o seu fortalecimento, envolvendo a comunidade escolar da comunidade da Pirajuí, com o apoio dos (as) rezadores (as).pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Claudeir Guilhermino (claudeirguilhermino@ufgd.edu.br) on 2025-09-23T19:39:03Z No. of bitstreams: 1 GeoniMorales.pdf: 1908952 bytes, checksum: 00a5758052e472d2b50543e78f1c5bd4 (MD5)en
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dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Grande Douradospt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade Intercultural Indígenapt_BR
dc.publisher.programPrograma de pós-graduação em Educação e Territorialidadept_BR
dc.publisher.initialsUFGDpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectReligião Guaranipt_BR
dc.subjectGuarani Reko Marangatu Pirajuy guavapegn
dc.subjectReserva Pirajuípt_BR
dc.subjectJerokygn
dc.subjectRevitalização do modo de ser e da Cosmologia Guaranipt_BR
dc.subjectMboraeign
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.titleGuarani Mba’e Teé - Teko Marangatu: a religião dos Guarani da Pirajuí- os impactos do cristianismo na essência da religião tradicional e a sua resistênciapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
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